Tips om voldoende vitamines binnen te krijgen

We horen vaak genoeg dat gezond eten ook bestaat uit het binnenkrijgen van de nodige vitamines. Dit zit in etenswaren zoals groente en fruit. Als je een tekort hebt aan vitamines kun je dit merken aan een doffe huid, minder energie en bloedarmoede. Best belangrijk dus om ervoor te zorgen dat je dagelijks je nodige portie binnen krijgt en niet met een vitaminetekort komt te zitten. Maar hoe zorg je ervoor dat je genoeg vitamines binnenkrijgt? Wij vertellen het je graag.

Groente en fruit zo snel mogelijk eten

Vitamines in groente en fruit kunnen na verloop van tijd verloren gaan. Daarom is het belangrijk dat je deze producten zo snel mogelijk opeet, nadat je ze in huis hebt gehaald. Daarom lees je ook vaak dat ingevroren voedingswaren langer goed blijven en de vitamines langer worden vastgehouden. Deze producten worden vlak na het oogsten ingevroren, waardoor de kwaliteit nog zo goed mogelijk is. Zo kun je dus makkelijk groente en fruit uit de diepvries kopen en toevoegen aan je dagelijks eetpatroon.

Tussendoortje

Een makkelijke manier om meer vitamines binnen te krijgen, is door fruit te eten als tussendoortje. Bijvoorbeeld op school of als je aan het werk bent. Ook snackgroenten, zoals tomaatjes en worteltjes, bevatten veel vitaminen en zijn makkelijk om op te eten tussendoor. Om een goede voorraad aan fruit in huis te hebben, kun je bijvoorbeeld een fruitmand bestellen. Ook veel werkgevers regelen een fruitmand voor op kantoor. Zo kan iedereen de hele dag door op een gezonde manier snacken.

Groen bij elke maaltijd

Om er zeker van te zijn dat je genoeg groente eet, kun je ervoor zorgen dat elke maaltijd die je eet iets groens bevat. Dit geldt niet alleen voor avondeten, maar ook voor lunch en je ontbijt. Zo kun je groente verwerken in een shake met yoghurt en havermout, maar ook als een lekkere salade. De mogelijkheden zijn eindeloos!